Automatic Speaking
Essays, documentaries, thesis
(see below)
Workshops
Jeunesse Musicale, Weikersheim: workshop with winners of the composition workshop Jeunesse Musical
Nordkolleg Juni 2019, 2021, 2022 masterclass “sound/directing”
Konzerthaus Berlin, workshop with students „sound composition for chamber ensemble and hotline voices “, in the context of „Cadavre exquis“, premiere: March 2018
Klangradar Berlin, workshop „sound performance” premiere: ADK Berlin, Januar 2018,
Staatliche Hochschule für Gestaltung Karlsruhe:
Speakview speakyou, O-Ton und Klang, 2014
Be O! O-Ton und Klang, 2015
UDK Berlin:
Der O-Turn, O-Ton and sound, 2015
Mute-Replay, SS 2016, new soundtrack for movies
Universität Bielefeld: sound art / radio play
Nordkolleg Rendsburg „O-Camp“ 2016/2018 sound art with spoken word
artists collective Elowa, Benin/Westafrica, 2014, soundscape
Bundesakademie Wolfenbüttel, short forms in radio play
Lectures
Adacemy of science, literature and music, Mainz, 2021
Lecture-Performance, directing live on stage ARD-Hörspieltage”, ZKM Karlsruhe, 2018
Institut für Musik und Medien Düsseldorf, 2017
Schmiede Hallein, Salzburg/HFBK, Braunschweig, 2016
Errant Sound. Sound Art Space, Berlin 2014
Sound studies, UDK Berlin
EM hören, TU, Berlin
Clubtransmediale, Berlin
Nordkolleg Rendsburg
Wunder der Prärie, Mannheim
Hochschule für Musik, Hamburg
Centre des arts de la scene, Paris, 2006
Essays, Dissertation
Hubraum. Performance for two or four vibrating speakers (2022)
Der O-Turn, in : Sprache. Ein Lesebuch von A-Z. hrsg. vom Deutschen Hygiene-Museum Dresden, 2016.
Terra Prosodia. In: KUNSTMUSIK#16, 2014, ed. by Marc Sabat. Köln, world-edition, 2014
lecture on Terra Prosodia. sound composition with speech melodies, UDK -sound studies, 2013
lecture on Terra Prosodia. sound art with speech melodies, TU Berlin, 2012.
Echtzeitrachen. Background for the sound composition rochenununterbrochen, in: Echtzeitmusik. Selbstbestimmung einer Szene, Berlin: wolke-verlag, 2011
interview with Markus Heuger on Terra Prosodia, WDR, 11. 11. 2011
Tupper-Mozart. On music in non-music documentaries. lecture for the radio documentary conference in Rendsburg 2010, in: Lissek, Michael (Hrsg.): Geschichte und Ästhetik des Radio-Features, Rendsburg: nordkolleg, 2010
interview with Stefan Fricke, HR 2009
Max. Box.Vox. on elektroacoustic musik in live-situations”, radio essay, HR 2008 and lecture for the festival “on/off” in Limburg, 2008
“so ist es langsam jetzt geworden” on time and duration in acoustic work of Gerhard Rühm and Tom Johnson (lecture, Mannheim 2007)
Time to listen. Tom Johnson’s radio pieces. radio essay, SWR 2006
O-Mix. Über Hörspielmaterial, Authentizität im Radio und ein Stück von Hermann Bohlen, in: Material Re Material. Texte und Statements des Symposions zur Sonic Arts Lounge. MaerzMusik 2003
Ein Ausschnitt nur, Momentaufnahme. Portrait of Friedrich Bischoff, radio essay, SWF, 1995
Weekend von Walter Ruttmann. Radioessay, SWF 1995
Online-offline. Ansätze eines interaktiven Hörspiels, in: Intermedialität. Theorie und Praxis eines Forschungsgebiets, hrsg. von Jörg Helbig, Berlin: Schmidt 1998
Collagen im Hörspiel. Die Entwicklung einer radiophonen Kunst. Dissertation. Königshausen und Neumann 1995 (kann bei mir mit Autorenrabatt bestellt werden)
Collagen im Hörspiel, in: positionen, Heft 15, 1993