Automatic Speaking

instructions automatic speaking

Essays, documentaries, thesis

(see below)

Workshops

Jeunesse Musicale, Weikersheim: workshop with winners of the composition workshop Jeunesse Musical

Nordkolleg Juni 2019, 2021, 2022  masterclass “sound/directing”

Konzerthaus Berlin, workshop with students  „sound composition for chamber ensemble and hotline voices “, in the context of „Cadavre exquis“, premiere: March 2018

Klangradar Berlin, workshop „sound performance” premiere:  ADK Berlin, Januar 2018,

Staatliche Hochschule für Gestaltung Karlsruhe:

Speakview speakyou, O-Ton und Klang, 2014

Be O! O-Ton und Klang, 2015

UDK Berlin:

Der O-Turn, O-Ton and sound, 2015

Mute-Replay, SS 2016, new soundtrack for movies

Universität Bielefeld: sound art / radio play

Nordkolleg Rendsburg „O-Camp“ 2016/2018 sound art with spoken word

artists collective  Elowa, Benin/Westafrica, 2014, soundscape

Bundesakademie Wolfenbüttel, short forms in radio play

Lectures

Adacemy of science, literature and music, Mainz, 2021

Lecture-Performance, directing live on stage  ARD-Hörspieltage”, ZKM Karlsruhe, 2018

Institut für Musik und Medien Düsseldorf, 2017

Schmiede Hallein, Salzburg/HFBK, Braunschweig, 2016

Errant Sound. Sound Art Space, Berlin 2014

Sound studies, UDK Berlin

EM hören, TU, Berlin

Clubtransmediale, Berlin

Nordkolleg Rendsburg

Wunder der Prärie, Mannheim

Hochschule für Musik, Hamburg

Centre des arts de la scene, Paris, 2006

Essays, Dissertation

Hubraum. Performance for two or four vibrating speakers (2022)

Der O-Turn, in : Sprache. Ein Lesebuch von A-Z. hrsg. vom Deutschen Hygiene-Museum Dresden, 2016.

Terra Prosodia. In: KUNSTMUSIK#16, 2014, ed. by Marc Sabat. Köln, world-edition,  2014

lecture on Terra Prosodia. sound composition  with speech melodies, UDK -sound studies, 2013

lecture on Terra Prosodia.  sound art with speech melodies, TU Berlin, 2012.

Echtzeitrachen. Background for the sound composition rochenununterbrochen, in: Echtzeitmusik. Selbstbestimmung einer Szene, Berlin: wolke-verlag, 2011

interview with Markus Heuger on Terra Prosodia, WDR, 11. 11. 2011

Tupper-Mozart. On music in non-music documentaries. lecture for the radio documentary conference in Rendsburg 2010,  in: Lissek, Michael (Hrsg.): Geschichte und Ästhetik des Radio-Features, Rendsburg: nordkolleg,  2010

interview with Stefan Fricke, HR 2009

Max. Box.Vox. on elektroacoustic musik in live-situations”, radio essay, HR 2008 and lecture for the  festival “on/off” in Limburg, 2008

“so ist es langsam jetzt geworden” on time and duration  in acoustic work of  Gerhard Rühm and Tom Johnson (lecture, Mannheim 2007)

Time to listen.  Tom Johnson’s radio pieces.  radio essay, SWR 2006

O-Mix. Über Hörspielmaterial, Authentizität im Radio und ein Stück von Hermann Bohlen, in: Material Re Material. Texte und Statements des Symposions zur Sonic Arts Lounge. MaerzMusik 2003

Ein Ausschnitt nur, Momentaufnahme. 
Portrait of  Friedrich Bischoff, radio essay, SWF, 1995

Weekend von Walter Ruttmann. Radioessay, SWF 1995

Online-offline. Ansätze eines interaktiven Hörspiels, in: Intermedialität. Theorie und Praxis eines Forschungsgebiets, hrsg. von Jörg Helbig, Berlin: Schmidt 1998

Collagen im Hörspiel. Die Entwicklung einer radiophonen Kunst. Dissertation. Königshausen und Neumann 1995 (kann bei mir mit Autorenrabatt bestellt werden)

Collagen im Hörspiel, in: positionen, Heft 15, 1993